abonneer nu
dossiers
Schiphol wil in de toekomst ongeveer 10.000 vluchten naar Lelystad Airpo...
In 2017 bestaat de gemeente Ooststellingwerf 500 jaar. Dit wordt in èn ...
Ooststellingwervers die zich als vrijwilliger verdienstelijk maken of ie...
Bij een boerderij aan het Buterheideveld in Makkinga zijn op woensdag 19...
Dorpen

Meer beelden van Anne Woudwijk in prentencentrum in Fochteloo

Geplaatst op vrijdag 6 oktober 2017 14:33
  • © Anne Woudwijk

  • © Anne Woudwijk

  • © Anne Woudwijk

pinterestmail

Fochteloo - Beeldhouwer Anne Woudwijk (1952) uit Drachten schenkt zaterdag 7 oktober twee beelden en veertien tekeningen aan de Stichting Nobilis, centrum voor prentkunst in Fochteloo.

Twintig jaar eerder, op 14 november 1997, werd zijn grote en bijzondere beeld ‘Korhoen’ onthuld ter gelegenheid van de bouw van het Dorpshuis Et Legien en de nieuwe basisschool in Fochteloo. Het beeld staat aan het begin van het parkeerterrein naast het sportveld.

Klein beeld met schorpioenen

In juni van dit jaar koopt Stichting Nobilis ter gelegenheid van de 65e verjaardag van de beeldhouwer een klein beeld met schorpioenen in Belgisch hardsteen van Anne Woudwijk. In de gesprekken daarna wordt de stichting verrast met de bijzondere schenking van twee andere beelden van Woudwijk in Belgisch hardsteen. Tijdens een bezoek aan de beeldhouwer thuis in Drachten op 20 september ontvangen bestuursleden Beint Koopstra en Pieter Jonker als schenking voor de stichting veertien tekeningen, waarvan er twaalf destijds gemaakt zijn door Anne Woudwijk in het Fochteloërveen. Eerder dit jaar raakt kunstenaar Peter O. Gerrits uit Roden geïnspireerd door het lijnenspel op het beeld ‘Korhoen’ van Woudwijk. Gerrits maakt daarna in zeefdruk de prent ‘Ochtendgloren’ in een oplage van zeven exemplaren. Op 7 oktober krijgt Anne Woudwijk als aandenken het zevende exemplaar van deze prent als geschenk.

Kolossale beelden

Het beeld ‘Korhoen’ in Fochteloo is één van de kolossale beelden van Anne Woudwijk in Friesland. Zijn uit steen gehakte beelden in de openbare ruimte zijn verder te vinden in Drachten, Sumar, Jirnsum, Nij Beets, Leeuwarden, Nijland, Sneek, Terherne, IJlst, Tytsjerk, Oranjewoud, Oudega Sm, Heerenveen, Opeinde, Holwerd, Dokkum en misschien wel zijn meest geliefde beeld ‘Grutte Pier’ staat in Kimswerd.

Wratachtige huidzwelling

Woudwijk verbeeldt de korhoen in drie los van elkaar staande stukken graniet. In de witte steen hakte hij een staartveer. Het rode brok graniet is de kenmerkende wratachtige huidzwelling van het dier. Het zwarte stuk in het midden is liervormig. Op beide vlakken van laatstgenoemde steen zijn twee ‘balderende’’ korhanen te zien. De haan op de voorkant heeft zijn snavel gesloten en steekt zijn kop schuin naar voren. Zo daagt hij de tijdens de baltstijd zijn mededinger uit. Op de achterzijde verschijnt een haan met opgeheven kop en wijdgeopende snavel. Hij gaat het duel aan. Ze proberen elkaar te imponeren met hun houdingen, bewegingen en geluiden. De wrat op de kop wordt vuurrood.

Drie boompjes in Fochteloërveen

De twaalf door Woudwijk geschonken tekeningen die hij in eerste aanleg maakte om tot een ontwerp te kunnen komen voor het beeld ‘Korhoen’ laten zien dat het territorium van de korhoenders hem inspireerde. Hij zag en tekende drie boompjes in het Fochteloërveen die bij elkaar stonden: een kleine vliegden, een kleine berk en een bremstruik. Hij zag daarin contouren van delen van de korhoen. Die drie delen zouden uiteindelijk leiden tot een spannend ontwerp. Omdat de beelddelen kleur moesten hebben, koos hij voor graniet en moest op zoek naar steen in de buurt van Charleroi.

De hele dag pijnstillers

Een leven lang hakken in steen pleegde een aanslag op de gezondheid van Anne Woudwijk. Grote beelden kan hij niet meer maken. De hele dag pijnstillers. Van de artsen mag hij per dag nog een uurtje op speciale wijze met klein gereedschap in steen werken en verder legt hij zich toe op het maken van tekeningen.

Voer voor een profeet

In 2005 maakte hij de beeldengroep ‘Voer voor een profeet’, die begin 2006 getoond werd in Museum Drachten. Het is een moederbeeld met zeven kleine zuilen en het verhaal over de profeet Elia is de inspiratiebron. De zuil met de schorpioenen staat nu in Fochteloo in het centrum voor prentkunst. Woudwijk wil ons laten zien dat de kern van de verschillende godsdiensten hetzelfde is: geweldloosheid en vrede.

Adam en Eva in het paradijs

De twee beelden die Anne Woudwijk in 2017 schenkt aan de Stichting Nobilis komen uit een beeldengroep van vijf beelden. Het centrale thema is het verhaal van Adam en Eva in het paradijs. En de twee beelden die nu de ingang sieren van het centrum voor prentkunst verbeelden licht en duisternis. Abel is de zoon van het licht en verbeeldt het goede en Kain is de zoon van de duisternis, van het kwaad. Woudwijk vertelt met deze twee beelden eigenlijk dat wij mensenkinderen ons altijd bewust moeten zijn van de worsteling met het goede en het kwade in ons leven. De buitenbeelden zijn ondertussen geplaatst door Zandstra Siersmederij & Konstruktie in De Tike bij het centrum voor prentkunst. De Stichting Nobilis heeft een speciale informatiefolder over Anne Woudwijk gemaakt, die voor bezoekers beschikbaar is, maar die ook huis-aan-huis in Fochteloo wordt bezorgd.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Nieuwe Ooststellingwerver' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.