abonneer nu
 
...
dossiers
Schiphol wil in de toekomst ongeveer 10.000 vluchten naar Lelystad Airpo...
De komende zomerweken belicht de Nieuwe Ooststellingwerver ‘stalletjes...
Karen van Laarhoven uit Oosterwolde is moeder van een tweeling. Eens in ...
Doede de Jong uit Appelscha strijdt al jarenlang voor de legalisering va...
...
...
...
Dorpen

Jan Veenstra uit Nijeberkoop maakt naam in modellenwereld

Geplaatst op donderdag 5 april 2018 11:33
  • © Lenus van der Broek

  • © Lenus van der Broek

mail

Nijeberkoop/Wolvega - Jan Veenstra (30) uit Nijeberkoop gooit hoge ogen in de modellenwereld. Hij is geboren in Heerenveen en opgegroeid in Wolvega waar hij tot zijn 20e jaar heeft gewoond. Toen hij zijn partner leerde kennen verhuisde hij naar Rijswijk, waar hij al snel het modellenleven in ging.

Veenstra: 'Ik begon mijn portfolio op te bouwen, ontmoette verschillende fotografen en leerde hoe je je als mannelijk model neerzet en hoe ik mezelf kon presenteren. Met een goed portfolio ging ik langs de modellenbureaus. Superzenuwachtig kwam ik bij Why Models terecht, een groot bureau in Amsterdam dat zich richt op haar en werkt met merken zoals Goldwell, L’Oréal en Redken. Ik werd vrijwel meteen aangenomen en had meteen een klus: een tour voor KMS Goldwell.'

Op een gegeven moment had hij de smaak te pakken en kreeg hij wat meer klussen, onder andere shows voor Keune en L’Oréal en fotoshoots van kappersmagazines. Ondertussen staat Veenstra vijf jaar onder contract bij onder andere Why Models en Tuttimodels, maar regelt hij af toe ook eigen boekingen.

Foto in kapsalons

Veenstra: 'Afgelopen jaar mocht ik als verrassing een hele grote campagne doen voor Ami kappers. In meer dan negentig kapsalons hangt mijn foto vergroot op de muren van de salons en sta ik ook buiten op de reclameposter. Wat ik het allerleukste vind is dat ik door familie, vrienden en kennissen word herkend of wordt getagd op Facebook. Ook vond ik het erg bijzonder dat ik in Linda magazine stond.'

Couiffure award

Wat niet veel mensen weten is dat hij ook mee doet als model voor de couiffure award, een landelijke wedstrijd in de kapperswereld. Veenstra noemt het supergaaf om voor verschillende kappers uit te mogen komen als model. Hij hoopt te winnen.

Eigen merk

Anno 2018 wordt veel gebruik gemaakt van sociale media, zoals Instagram. Op zijn account lifeofJan heeft hij nu ongeveer 6000 volgers. Hij doet vele samenwerkingen met bijvoorbeeld Fiftysix, IDENZA en Happy Socks. Veenstra: 'Modellen zijn tegenwoordig een soort influencers. Je bent het gezicht van een merk of product waar je achterstaat. Ik ben ook ‘mijn eigen merk’ geworden.'

Voorbeeldfunctie

Toch heeft model zijn ook een schaduwkant. Veenstra: 'Zo heb je een voorbeeldfunctie voor de maatschappij. Zo worden er bepaalde keuzes voor je gemaakt in plaats van dat je zelf je eigen keuzes maakt. Er wordt voor je geleefd. Wat ook vervelend kan zijn is dat sommige mensen op jou succes mee willen liften. Behoed jezelf daarvoor. Wil je graag model worden, wees dan voorbereid op wat je te wachten kan staan. Mijn tip is daarom om zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven. Luister natuurlijk wel naar je opdrachtgevers, maar laat ze ook naar jou luisteren waar je wel en niet achter staat. Je mag best trots zijn op een samenwerking met een bekend merk, maar laat het niet boven je hoofd stijgen.'

Holland Inn

Hij wil graag mensen helpen in hun zoektocht naar wie ze zijn. Iedereen heeft een droom in het leven. Of het nu in de horeca is, waar hij ooit in is begonnen en nog steeds werkzaam is bij Hotel Holland Inn in Wolvega, of model willen worden; dat is je eigen keuze. “Ik ben trots op wat ik tot nu toe heb bereikt en wat ik allemaal mag doen, maar blijf jezelf.'

...
whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Nieuwe Ooststellingwerver' toe als contact in uw telefoon, 06-3068 9713, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.

...