abonneer nu
dossiers
Schiphol wil in de toekomst ongeveer 10.000 vluchten naar Lelystad Airpo...
De volgende gemeenteraadsverkiezingen vinden plaats op 21 maart 2018. Re...
In 2017 bestaat de gemeente Ooststellingwerf 500 jaar. Dit wordt in èn ...
In 2030 compleet energieneutraal zijn, dat is de gedachte achter het pla...
Regio

Politie houdt chat over internetoplichting

Geplaatst op woensdag 11 januari 2017 16:06
  • © Boom uitgevers Nieuwsmedia

pinterestmail

Regio - Heb je wel eens een kaartje voor een concert gekocht via internet, maar een vals exemplaar ontvangen? Of heb je weleens iets verkocht via internet, maar nooit je geld gekregen? Dan ben je het slachtoffer van internetoplichting geworden.

Het kopen en verkopen op internet neemt de laatste jaren een grote vlucht, waarbij ook de kansen op cybercrime sterk zijn toegenomen.

Wie opgelicht is via internet en zijn/haar ervaringen wil delen, of wie wil weten hoe internetoplichting kan worden voorkomen, kan woensdag 11 januari van 19.00 tot 21.00 uur chatten met de politie via de website Vraag het de politie.

 

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Nieuwe Ooststellingwerver' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
REACTIES (18) Plaats een reactiereacties
profielfoto
9 Jan 2017 20:22
hiep hiep
Als je de politie nu in schakelt of niet het blijft hetzelfde
Ben zelf ook opgelicht en degene die het heeft gedaan is ook al berecht wat jaren duurde en ik kreeg schrijven van de politie dat ik mijn geld terug zou krijgen van de oplichter wat ook jaren duurde toen kreeg ik schrijven dat het nog even duurde dat ik mijn geld zou krijgen omdat er geen geld te halen viel bij de oplichter wat ook meer dan een jaar bezig is en nog geen geld terug wat toch belachelijk is!!!
Dus ik doe nu nergens meer aangifte over want het is zonde van de tijd
profielfoto
10 Jan 2017 11:06
Klaas 63 pp
En daar zitten de oplichters op te wachten. Dat niemand meer aangifte doet. Dan hebben ze helemaal vrij spel.
profielfoto
10 Jan 2017 11:25
Joost vanuit z'n stamkroeg
Totaal geen medelijden met mensen die via internet worden opgelicht.
Wel een telefoon kopen voor 300 om dat die anders 500 kost, maar te beroerd en te gierig om het persoonlijk op te halen, dan vraag je er gewoon om.
En dan kan men wel zeggen ja maar ik heb het in Spanje gekocht, prima, dan handel je de zaak toch via paypal af?
Of koop via catawiki, ik verkoop daar genoeg en dat gaat heel veilig.
Laatst wat verkocht aan een Italiaan, de man maakt het geld over naar catawiki, catawiki stuurt mij een mail dat het geld er is, ik stuur de handel op, en de Italiaan stuurt een mail naar catawiki dat alles aangekomen is, en catawiki maakt mijn geld over minus een bepaalde percentage.

Of dingen versturen voordat er geld betaald is.
Hoe dom kun je dan zijn???

Maar laten we ook niet vergeten dat we tegenwoordig met postbodes te maken hebben die niet tot 10 kunnen tellen, en daar gaat ook vaak wat mis.

Ik heb ook totaal geen medelijden met mensen die opgelicht worden via mail, dat ze erfgenaam zijn van een oliesjeik en ze moeten even hun bankgegevens doormailen.
Of reageren op een mail van hun bank waarin gevraagd wordt de pincode in te voeren.
Of reageren op een mail dat ze en dikke prijs hebben gewonnen bij een grote winkelketen.
profielfoto
11 Jan 2017 18:20
oostwest
het zijn postbezorgers geen bodes, die bestaan niet meer.
profielfoto
11 Jan 2017 18:31
Joost vanuit z'n stamkroeg
Oke zal ik ze ander noemen : NIET geïntegreerde werknemers die pakketjes bezorgen tegen een loon van 8 euro bruto per uur of per afgeleverd pakketje worden betaald, en hun inkomen opwaarderen door dingen achterover te drukken, zoiets.
profielfoto
11 Jan 2017 18:28
Joost vanuit z'n stamkroeg
Er staat weer zo'n "slachtoffer" (ik noem ze liever allergrootste sukkels die het gewoon verdienen om opgelicht te worden) in het AD.
Een ondernemer die 10.000 eurootjes lichter is gemaakt.

Hij is de eigenaar van een muziekhandel in Silvolde, maar doet ook zaken via Marktplaats. Via de veilingssite wilde een klant een instrument kopen en het geld naar hem overmaken. Hij vroeg om een foto van zijn bankpas met het bankrekeningnummer, waarop hij de betaling zou regelen. Maar toen hij ook om een foto van de kleurcode uit het afleesapparaatje voor internetbankieren van de Rabobank vroeg, ging het mis. ,,Het was natuurlijk dom, maar in de haast heb ik me dat niet gerealiseerd'', zegt Mellée. Met deze foto's had de klant genoeg informatie om de bankrekening van de man leeg te trekken.

Ook wordt er tegenwoordig voor gewaarschuwd dat als men een selfie maakt, die NIET doet met het V teken met de vingers.
Vele dingen werken tegenwoordig op vingerafdruk, is maar even dat je het weet.
profielfoto
11 Jan 2017 23:31
Je Moeder
Joosty heeft ook opgelicht gekeken. jeetje wat een kneus ben jij, ga een leven zoeken jonguh, de wereld is groter dan jouw visie!
profielfoto
12 Jan 2017 08:00
Joost vanuit z'n stamkroeg
Opgelicht gekeken???
Ik heb het over het AD!!

http://www.ad.nl/binnenland/gelderse-man-is-10-000-euro-kwijt-na-doorsturen-foto-bankpas~a5015be4/

profielfoto
12 Jan 2017 08:06
Joost vanuit z'n stamkroeg
En dat van die selfie heb ik uit de telegraaf, ik ben geen Opgelicht nodig ( kijkers naar dat programma, of programma's van de NPO, worden zelf opgelicht gezien de hoge salarissen van de NPO medewerkers) om een beetje op de hoogte te blijven, je moedertje!
profielfoto
12 Jan 2017 21:34
Bas oosterhof
Bij RTL doen ze dat niet, he Joost ? Dat zijn allemaal eerlijke programma's?
profielfoto
12 Jan 2017 22:43
Joost vanuit z'n stamkroeg
Wordt RTL betaald van belastinggeld van de Nederlandse belastingbetaler, bassie??
Ik moet wel verplicht meebetalen aan de pvda propaganda zender van de NPO, de vara, die hun "presentatoren" enorme hoge salarissen betalen, terwijl ik bv nooit kijk naar dwdd, pauw.
Ook moet ik verplicht betalen voor het salaris van die tros figuren.
En ga zo maar door.

Ps bassie, ik weet waar je op doelt met rtl, maar was dat geen ingekochte zendtijd??

ps zullen we het maar niet hebben over bv ene vara.
Iets met frisdrank....dat was oplichting van de bovenste plank van ene Van Dam.
Die zat zelfs nog in het kabinet voor de pvdafpakkers, of weet je dat niet?? bassie???
profielfoto
13 Jan 2017 10:20
Bas oosterhof
Heb ik het over geld Joost? ik heb het over de programma's die RTL en SBS maken waar de kijker in 80 procent verneukt wordt. En iedereen is vrij om naar die programma's te kijken maar ik niet (PULP TV). En als Mathijs van Nieuwkerk een half miljoen verdiend in het jaar, maakt hem dat dan een oplichter? wel is van vraag en aanbod gehoord. en wat van Dam betreft wat betreft Exota -affaire. Wel is van het boek House of Books gehoord waar VAn dam ook zwart werd gemaakt en wat later bleek dat ze het boek uit de handel hebben gehaald omdat het allemaal bol stond van de onwaarheden.. En wat betreft zijn broer die hij bevoordeeld zou hebben, die was al veertien jaar voor die hele affaire overleden, En wel is gehoord dat de telegraaf niet helemaal de waarheid verteld heeft in haar Nazi krantje. De boel allemaal een beetje verdraait heeft. Toch wel bekend Joost? Maar Joost ik heb nog een tip voor je ik volg je nou hier ongeveer een maand of vier op Emmen nu. Maar lijkt het je niet verstandiger dat je dit land verlaat. Want ik ben nog geen een positief bericht van jou tegen gekomen. ga wat doen met je leven zoals je moeder ook zij hier boven. En trouwens dat jij zulke goede zaken doet via internet hoef ik niet te weten hoor maar. Fijne dag vandaag Joost en ga lekker sleetje rijden met je vrouw/vriendin/vriend:-)))))
profielfoto
13 Jan 2017 10:38
joop Moorman
Ja maar Joost is ook een oplichter, of niet Joost.
profielfoto
13 Jan 2017 12:09
Joost vanuit z'n stamkroeg
Als mij de kans geboden wordt joop : JA!
Of denk jij dat als ik bv 100 van mijn energieleverancier moet terugkrijgen maar ze boeken per ongeluk 1000 op mijn rekening, dat ik bel en zeg dat ze en fout hebben gemaakt?
Of als ik een portemonnee met 10.000 in de trein vind (zoals deze week ergens) dat ik die centen inlever??
nu niet, dan niet en nooit niet.
En als ik de belasting kan tillen doe ik het, simpel zat.
Maar iemand tillen voor een joetje, das wat anders.
Alhoewel, ligt er wel aan van wie dat joetje is.
profielfoto
13 Jan 2017 12:38
joop Moorman
En dan een ander de maat nemen. Over een dubbele moraal gesproken. Of nee, ik ben niet hypocriet.
profielfoto
13 Jan 2017 12:15
Joost vanuit z'n stamkroeg
Maar joop, jij bent natuurlijk zo dat als je na 24 jaar lidmaatschap van de pvda een speldje in roosjesvorm krijgt, terwijl je nog geen 25 jaar lid was maar ze op het HQ een foutje hebben gemaakt, met Lodewijk gaat mailen dat je nog geen recht op je speldje hebt?
profielfoto
13 Jan 2017 10:47
Noortje Wolde
Had wel mee willen chatten, maar dacht dat het cybercrime was....
profielfoto